Uniform & kentekens

Een scout of gids zonder uniform, is zoals Vilvoorde zonder haar jaarmarkt, ondenkbaar. Het uniform is een belangrijk onderdeel van het scoutsgebeuren. Het is dan ook gepast om tijdens iedere vergadering in perfect uniform te zijn. Op deze pagina vind je alle info omtrent het uniform.

Wat moet ik dragen?

Het dragen van het uniform is voor iedereen, buiten de kapoenen, verplicht. Hieronder lees je wat een perfect uniform juist inhoudt.

Kapoenen
     - Groepsdas (met jaarkenteken opgenaaid)

Alle andere takken
     - Groepsdas
     - Groene broek/short/rok
     - Scoutshemd mét alle kentekens

Waar koop ik wat?

Een uniform kopen is een kostelijke affaire, daarom bestaat er Fonds op maat om iedereen de mogelijkheid te bieden om toch in perfect uniform deel te nemen aan de scouts. Meer info hieromtrent vind je via deze link.

Uniform

Je uniform kan je kopen in een Hopper-winkel, je kan eens een kijkje nemen op hun site: www.hopper.be. Een hemd kost ± €35, een short/rok ± €30. Wist je trouwens dat je met je lidkaart van Scouts en gidsen Vlaanderen korting krijgt in alle Hopper-winkels en in De Banier?

Tweedehands

Scouts en Gidsen Vilvoorde beschikt over een tweedehandskast waar enkele broeken en hemden aan een goedkopere prijs worden verkocht. Spreek gerust iemand aan het begin of het einde van de vergadering hierover aan. Heb jij een hemd of broek dat te klein is geworden, breng dit binnen en geef het een tweede leven!

Dassen & kentekens

Onze zwart-gele groepsdas kan je voor de prijs van €11 enkel kopen bij ons op de scouts, iedere eerste zondag van de maand. Ook de kentekens voor op het hemd worden bij ons verkocht. De prijs is afhankelijk van het soort kenteken.

Welke kentekens draag ik waar?

Een hemd is niet volledig zonder de juiste kentekens. Een compleet uniform bestaat, afhankelijk van de afgelegde beloftes, uit 8, 9, 10 of 11 kentekens. Via deze link vind je een lijst van alle kentekens terug en hieronder krijg je een overzicht van hun positie op het uniform.

Op de linkermouw komen van boven naar onder:
1. kenteken van Vlaanderen
2. kenteken van provincie Vlaams Brabant
3. Kenteken van ons district ‘Withlove’
4. internationaal kenteken van de scouts/gidsen

Op de rechtermouw komen van boven naar onder:
5. het groepslintje van onze scouts
6. takkenteken (kapoen, harlekijn ...)

Boven de rechterborstzak komt:
7. het jaarkenteken

Boven de linkerborstzak hangt:
8. het kenteken van ‘België en Europa’

Op de linkerborstzak hang je (indien gedaan) de beloftekentekens. Van links naar rechts:
9. de oranje wolf (belofte 2de jaar harlekijn)
10. grijze wolf (belofte 2de jaar welp)
11. definitief beloftekenteken (belofte 1ste jaar jonggiver).

Op de achterkant van het hemd mogen, maar moeten niet, de jaarkentekens van de vorige jaargangen opgehangen worden.

Hieronder een (incompleet) visueel overzicht

Waarom moet ik een uniform dragen?

Het dragen van het scoutsuniform is verplicht, maar waarom juist? Met het dragen van het scoutsuniform toon je dat je fier bent om een scout of gids te zijn en verwijs je naar de waarden (engagement, solidariteit ...) waar wij als vereniging voor staan. Het scoutsuniform geeft leden en leiding de mogelijkheid om hun onderlinge verbondenheid te tonen. Bovendien heeft het ook een praktisch nut: het is makkelijk te herkennen in een drukke menigte of stadsspel en kan tegen een stootje.